Juffrouw Buys en de Kohnstammschool


1957, de nieuwe buurt nog in aanbouw. Links onder de Kohnstammschool (Utr. Archief)
Onze lagere school was een jonge (opgericht in 1950) en vooruitstrevende school, geleid door Juffrouw Buys, een begrip in de onderwijswereld van toen. Methodes waren modern, er was veel aandacht voor creatieve vakken en de leerkrachten werden met zorg geselecteerd. De school stond dan ook in onze buurt direct zeer goed bekend; samen met de USV aan de Frans Halsstraat was ze, in mijn tijd althans, de belangrijkste toeleverancier voor het vwo van die dagen (hbs en gymnasium).

1955, aula met podium (Utr. Archief)
De school werd opgericht,  zoals elders al gememoreerd, voor de gloednieuwe wijk die eromheen ontstond. Ze begon dan ook in een noodgebouw maar verhuisde in 1955 (dacht ik) naar het ruime en lichte nieuwbouwpand aan de Marislaan waar ik mijn lagere schooltijd doorbracht. Een prachtige centrale hal met goed geoutilleerd podium (met mooi beschilderde schuifpanelen voor de decors), waarlangs de klaslokalen in twee lagen.

1957, de school v.a. de nieuwe flats aan de overkant van de Kromme Rijn
(Utr. Archief)
Een heerlijk gebouw maar ik begrijp dat het inmiddels toch weer vervangen is door grotere nieuwbouw. De Kohnstammschool doet het kennelijk nog steeds goed. Op youtube vond ik overigens een filmpje uit 2010 van 'mijn' oude school. Veel is er veranderd maar je krijgt nog steeds een goed beeld van de school zoals wij hem hebben gekend.

Zoals gezegd waren de creatieve vakken belangrijk. Van het podium werd veel gebruik gemaakt voor muziek- en toneeluitvoeringen. Mijn vader was van het begin af aan actief bij de school betrokken, vooral via hulp bij de muziekprojecten. Die werden meestal georganiseerd door een goede vriendin van hem, Juffrouw van der Minne ('juf' voor ons), de muzieklerares van de school en daarnaast pianolerares in de Frederik Hendrikstraat. Zoveel toen moderne, nu klassieke kinderliedjes hebben we van haar geleerd! 
1955, lokaal (Utr. Archief)

In de vierde kregen de jongens schaakles, terwijl de meisjes handwerkten. Ja, die rolpatronen zaten er nog goed in... In de vijfde kregen we ook Frans. Dat heeft me nog erg geholpen op de middelbare school. 
1955, aula met trap (Utr. Archief)

Mijn klas bestond voor een belangrijk deel uit buurtgenoten: mijn vriendje B. uit de Mauritsstraat natuurlijk maar als ik naar de hier toegevoegde klassenfoto uit 1963 kijk tel ik er zo nog 12 uit het buurtje.


2000, juf Muiderman
Van mijn onderwijzers herinner ik me juffrouw Slort uit de tweede en juffrouw Muiderman uit de derde klas. Schatjes. Toen ik juffrouw Muiderman in 2000 tegenkwam op de reunie tgv het 50-jarig bestaan, bleek ze niet eens zoveel ouder dan wijzelf. In je gedachten van toen was ze al stokoud maar in werkelijkheid kan ze, denk ik, toen niet meer dan zo'n 25 jaar zijn geweest.
jaren zestig, Peter Flik
  
Ook herinner ik me meneer Braakman in de vierde, een kortademige, snel geirriteerde en dan rood aanlopende man. Niet onprettig echter. Tijdens de zomervakantie na dat jaar kwam het bericht dat hij aan een ernstige ziekte was overleden. Die moet hij dus dat hele jaar al onder de leden hebben gehad. Voor ons, zijn leerlingen was het een grote schok en de eerste keer dat ik zo direct met de dood werd geconfronteerd.

In de vijfde kregen we meneer Flik, een nog jonge, ietwat cynische man die vaak met zijn gedachten ergens anders leek. Dat klopte wel want een jaar later ging hij werken bij de VPRO radio waar hij als Peter Flik furore maakte. 
1969, juffr. Buys voor de klas (Utr. Archief)

In de zesde natuurlijk juffrouw Buys zelf. Streng dat die kon zijn! Maar ze kon ook goed vertellen en als je je best deed was ze heel stimulerend. Ik had dat wel nodig, kon meer dan ik liet zien en dat zinde haar allerminst. Maar ze kreeg me aan het werk en ik heb van dat laatste jaar echt genoten. 
1963, klassefoto: vriendje B. rechts boven, juffr. Buys links voor hem, ikzelf voorste rij, 4e van links
Overige klasgenoten (achternamen bekend): 
bovenste rij vlnr: linda, noortje, tamar, margreet, tjetske, joreel, mieneke, jannie, gerben
2e rij vlnr: hans, arie, peter, alexander, eva, jonneke, boobs, rie, marion, ?
3e rij vlnr: willy, flip, ronnie, jan, marja, vilma, ruth, elsbeth, elly, lideke
onderste rij vlnr: freddy, carl, gijs, ard, viktor, hans, rik, david

Geen opmerkingen:

Een reactie posten