Stadhouderslaan toen

1955, Stadhouderslaan (Utr. Archief)

De foto van de welkomstpagina...

De oude tijden spatten ervan af. Kijk die handkar daar rechts aan de stoep. Vandaag zou er zo'n moderne kinderbakfiets kunnen staan! Kijk de ouderwetse stadsbus in de verte. Ja, het was wel al bus 3, net als vandaag. Kijk de vuilnisbakken. Als je ze al ziet tegenwoordig, dan staan ze in de tuin rustiek te wezen met bloembollen erin of zo... Kijk naar de bestrating. Nog geen asfalt te bekennen.

Maar kijk vooral naar de middenberm met rozenperken. Prachtig rood bloeiden ze in voorjaar en zomer. Nu zien we ook de bomen waardoor de stadhouderslaan een laan werd en geen straat, zoals de omliggende wegen. 

winter 1952, mijn vader trekt de slee met twee van mijn broers over de besneeude stadhouderslaan; de oude laan dus nog, met middenberm. Hij staat hier precies voor ons huis, nr. 102.

Ik herinner me de middenberm wel maar wel vaagjes. In 1955, net na het maken van deze foto ging de Stadhouderslaan op de schop; de bomen werden gerooid, de middenberm verdween en de weg werd, jawel, geasfalteerd. Moderne tijden, steeds drukker verkeer maakten dat noodzakelijk. Ook de stoepen werden veranderd en voorzien van parkeerhavens met jonge, nieuwe boompjes ertussen.

1955, bestrating. Wat een feest moet dat zijn geweest, zo'n opgebroken straat! Kijk wat een plezier iedereen heeft! Sta ik er zelf tussen? Misschien maar ik was 4 en dus is het wat onwaarschijnlijk. Mijn broers van toen 11, 10 en 6 zouden er daarentegen wel heel goed tussen kunnen staan! (Utr. Archief)

1956 (vanaf J.W.Frisostraat). En zo ligt de stadhouderslaan er dan een jaar later bij. We zien dezelfde bus 3 maar een veel moderner straatbeeld. Zo kennen we hem vandaag eigenlijk nog! (Utr. Archief)

1 opmerking: