naar school: 1963-1970 - 2


1964-1965, klas 2a (staande, geheel links), klasseleraar dr. Berk, later rector Christelijk Gymnasium
De school mocht dan oud en deftig zijn, het waren natuurlijk wel de Jaren '60. Zelfs dit bastion van het establishment merkte dat aan den lijve. Allereerst in het uiterlijke. In mijn beginjaren was er een stricte 'dress code': jongens geen spijker- of ribfluwelen broek bij voorbeeld, meisjes geen broek maar een rok.

In 1966 kregen we een nieuwe leerling in de klas, een arbeidersjongen die van het Barlaeus in Amsterdam kwam. Hij had een vuurrode, ribfluwelen broek aan en werd dan ook stante pede door van der Veer naar huis gestuurd. Even later kwam hij terug met zijn uiterst boze vader (had voor hem al drie andere broers het gymnasium doorgejaagd richting universiteit!). Tegen de rector zei deze: "Hij mag niet in deze broek op school komen? Dit is zijn enige broek en daarmee komt hij gewoon hier op school!"

1967-1970: in latere schooljaren, etentje met klasgenoten, school-volleybalteam, op de zolder van de gymzaal
En ik zal nooit vergeten dat daarmee in één keer de hele dresscode van de baan was: spijkerbroek, t-shirt, meisjes met een broek, alles kon...

Van der Veer verzette zich met hand en tand tegen veranderingen. In 1968 bezocht ik met een klasgenoot het congres van de Scholieren Belangen Organisatie in het net opgerichte "ludieke" Kasieno in de stad. Terug op school en vol van de opstandige nieuwigheden die we daar hadden opgedaan schreven we een 'rapport' over de school, waarin we vroegen om een kantine in de kelder een scholierenraad 'voor de inspraak' en nog zo meer. Voor we het konden publiceren had van der Veer er lucht van en riep ons op zijn werkkamer. Daar werd ons in duidelijke bewoordingen te verstaan gegeven dat hij ons van school zou sturen als we het stuk verder zouden verspreiden. Dat ging ons toch wat te ver en het 'rapport' is dan ook nooit gepubliceerd. Schijters waren we! Ik moet het nog ergens hebben liggen...

1968, persreacties congres scholieren belangen organisatie (links onder op grote fot, krullenkop...)
Toch kwam er later een scholierenraad en ook een 'honk', in de kelder geloof ik (na mijn tijd). Het duurde alleen allemaal wat langer dan elders.

Een ijverige leerling was ik niet; voor de vakken die ik leuk vond (talen, geschiedenis) deed ik genoeg maar voor de andere... Ik heb dan ook heel wat bij elkaar gespiekt. Geen
wonder dat ik in de derde bleef zitten en uiteindelijk in 1970 voor mijn eindexamen zakte. Wel heb ik voor het grootste deel erg van het schoolleven genoten en heb ik van de vakken die me interesseerden veel meegenomen voor mijn latere leven.

Zoals ik in een laatste gesprek met van der Veer tegen hem zei: "Wat ik hier wilde leren heb ik geleerd en was (meer dan) voldoende op mijn eindexamenlijst en de vakken die onvoldoende waren denk ik in mijn verdere leven toch niet nodig te hebben." (Terugkijkend kan ik zeggen dat ik er niet ver naast zat...)

En weg was ik: eerst  een zwerftocht in de zomer door Marokko, toen druiven plukken in Chateau Neuf du Pape en in het najaar de verhuizing naar Amsterdam. Maar ja, dat valt allemaal natuurlijk buiten de scope van dit blog...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten