de Zilveren Schaats


1976, Zilveren Schaats vanaf het noorden (ridderschapsvaart), links het dijkje, rechts de Frederik Hendrikstraat (Utr. Archief)


de Zilveren Schaats, google maps 2013
De Zilveren Schaats... Een begrip voor iedereen die opgroeide in Utrecht-Oost. Niet alleen leerden de meeste kinderen er schaatsen achter een stoel of krukje, het achter gelegen (deels dicht begroeide) dijkje was ook een ideaal speelgebied voor opgroeiende jongetjes.

De tuinen van de Frederik Hendrikstraat grensden aan het lange, smalle water. Veel bewoners hadden dan ook een kleine steiger voor kano's of roeibootjes. Wie daar kennissen had had ook direct toegang tot het gebied. En natuurlijk kenden we genoeg kinderen daar. Ook onze pianolerares had een tuin aan het water. Je kon ook omlopen via de Rembrandtkade. Je moest dan wel over een hek klimmen maar dat was geen probleem natuurlijk.


Wat hebben we er een hutten gebouwd, schatten begraven, spellen gespeeld! Kanoën door de sloten erachter, kikkervisjes vangen, avonturen met boze, broedende zwanen, het was een waar paradijs. 

2012, van facebook: zie links in tekst
En 's winters natuurlijk de ijsbaan. De hele buurt verzamelde zich er. Een ovalen baan werd geveegd en er was altijd wel iemand die aankwam met kannen warme chocolademelk of zo. 

2012, van facebook, zie links in tekst
Ik weet nog goed mijn allereerste schaatsles daar, niet meer dan 4 of 5 jaar oud waarschijnlijk. Het was koud, bitter koud. Huilend van de versteende ijsklompjes waarin mijn voeten veranderd waren kwam ik thuis waar ik pas, geleund tegen de hete kolenkachel in de achterkamer, weer tot rust kwam.


Helaas beschik ik niet over oude foto's van de ijsbaan. Ik vond ze wel op de facebook pagina van de tegenwoordige (door omwonenden opgerichte en zeer actieve) vereniging ' de Zilveren Schaats' die zich o.a. inzet voor behoud en versterking van de natuurwaarde van het gebied. Die site biedt overigens ook inzicht in de interessante historie van het gebied zoals hier te lezen valt.En de foto's die ik vond? Ze laten zien dat er meer dan 50 jaar later nog niks veranderd is!

In 2005 maakte ik zelf nog een paar foto's in dit gebied. Zie hieronder. 

2005
2005


Geen opmerkingen:

Een reactie posten