Zwemmen


1921, OZEBI (Utr. Archief)
1968, OZEBI (Utr. Archief)
1967, OZEBI (Utr. Archief)
Zwemmen leerde ik in O.Z.E.B.I. op de kop van de Biltstraat. Het was een oude "overdekte zwem- en badinrichting" uit 1918 met zwembassin, badhuis en pierenbad. Mijn moeder haalde mij en mijn broertje (ik zal een jaar of 6, 7 geweest zijn) één keer in de week tussen de middag op van school en dan fietsten we naar OZEBI voor les. Dat ging nog op de ouderwetse manier aan een hengel en met bandjes van kurk om. Na afloop aten we ter plekke een boterham en dan hup, terug naar school. Erg prettig was het allemaal niet maar ik haalde er wel mijn diploma.

1932, zwembad "Timp" (Utr. Archief)
Bij ons in de buurt was een ook al stokoud natuurbad, Timp (naar een bekende badmeester), met water uit de Kromme Rijn waarmee het in open verbinding stond. Ik herinner me niet er ooit gezwommen te hebben want al in 1957 werd het gesloten wegens vervuiling van het water en rattenoverlast...

1988, zwembad "Krommerijn" (Utr. Archief)
1964, zwembad "Krommerijn" (Utr. Archief)
Ernaast kwam in 1963 het nieuw gebouwde buitenbad "de Krommerijn". Daar heb ik wel heel veel gezwommen. We hadden allemaal een seizoenskaart en het was maar een klein endje op de fiets (zie naar buiten), dus heb ik er jarenlang heel wat warme middagen doorgebracht. 
 
1966, zwembad "de Hommel" (Utr. Archief)
1970, zwembad "de Hommel"
Veel verder weg lag 'de Hommel', ook rond 1963 gebouwd. Je kon er ook 's winters terecht want het had een groot binnenbad. Buiten waren verschillende baden, waaronder eentje met indrukwekkend hoge duiktorens. Ook hier kwam ik met enige regelmaat.

Zowel de Hommel als de Krommerijn bestaat nog steeds. En zo te zien nog altijd even populair onder de jeugd!

2013, google streetview, ingang zwembad "Krommerijn"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten